Editor's picks : Ξεχωρίσαμε και σου προτείνουμε

Δευτέρα, Αυγούστου 11, 2014

Το παιδί μου δεν έχει μιλήσει ακόμα, να ανησυχήσω;

Αρκετοί γονείς ανησυχούν όταν παρατηρούν πως τα παιδιά τους δεν μιλούν μετά τον πρώτο χρόνο της ζωής τους. Άλλοι τόσοι είναι εκείνοι που δεν κρίνουν σκόπιμο να επισκεφτούν κάποιον ειδικό, πιστεύοντας πως είναι κάτι παροδικό που θα βρει λύση με τα χρόνια. Πότε λοιπόν πρέπει να ανησυχήσουμε και να απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό;

Το παιδί μου δεν έχει μιλήσει ακόμα, να ανησυχήσω;

Τα παιδιά περνούν από ορισμένα στάδια ανάπτυξης αναφορικά με το λόγο και την ομιλία. Η ηλικία του κάθε παιδιού σηματοδοτεί την κατάκτηση κάποιων φωνημάτων και την έναρξη συγκεκριμένων συμπεριφορών. Παρακάτω γίνεται μία αναφορά των κατακτήσεων αυτών ανάλογα με τα έτη ζωής. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση τα παρακάτω στοιχεία δεν μπορούν να αποτελέσουν δείγματα για οποιαδήποτε διάγνωση. Στόχος του άρθρου είναι η ενημέρωση, ενώ υπεύθυνος για την εκτίμηση της δυσκολίας είναι μόνο ο ειδικός.


Καθυστέρηση στη Ανάπτυξη του Λόγου – Ηλικιακά Ορόσημα


Στάδια Ανάπτυξης του Λόγου ανά ηλικία
Ένα βρέφος έως 6 μηνών:

Χρησιμοποιεί το κλάμα για να επικοινωνήσει.
·        Αντιδρά στους ήχους και στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή τους.
·   Αντιλαμβάνεται την ανθρώπινη φωνή ενώ την αναγνωρίζει αν αυτή του είναι οικεία.

Μέχρι τον 1ο χρόνο:
·         Ξεκινά το βάβισμα, το συνεχόμενο «μαμαμαμα» ή «μπαμπαμπαμπα» (στην ηλικία των 8 μηνών περίπου).
·       Συνδέει τα πρώτα σύμφωνα με φωνήεντα, σχηματίζοντας τις πρώτες του συλλαβές.
·         Ανταποκρίνεται στο όνομά του, έχει βλεμματική επαφή και ίσως παράγει τις πρώτες του ακατάληπτες λέξεις.

Ένα παιδί περίπου 1,5 ετών:
·         Κατανοεί απλές εντολές, μέλη του ανθρώπινου σώματος, ονόματα ζώων κτλ.
·         Παράγει 5-20 λέξεις με εννοιολογικό περιεχόμενο (γνωρίζει τη σημασία τους και τις χρησιμοποιεί κατάλληλα).
·         Ονομάζει οικεία αντικείμενα.
·      Επαναλαμβάνει λέξεις όταν τις ακούει, όχι πάντα με επιτυχία, ενώ χρησιμοποιεί περισσότερο τα φωνήματα /m/, /p/, /b/, /t/, /d/, /n/, /γ/, /x/.

Μέχρι τα 2 έτη περίπου:
·         Εκτελεί περισσότερο σύνθετες εντολές.
·    Προσπαθεί να επικοινωνήσει χρησιμοποιώντας συνδυασμό καταληπτών και μη λέξεων, αλλά τις περισσότερες φορές δεν γίνεται πλήρως αντιληπτό.
·         Μπορεί να παράγει το όνομά του και απλές φράσεις.

Μετά τα 2 έτη:
·         Παράγει προτάσεις 3-4 λέξεων με χρήση ουσιαστικών, ρημάτων και αντωνυμιών.
·         Γνωρίζει τουλάχιστον 1 χρώμα.
·         Μετρά επαναλαμβάνοντας 2-3 νούμερα στη σειρά.
·         Καταδεικνύει μέλη του σώματός του ή τα κατονομάζει.

Στην ηλικία των 3 ετών περίπου: 
·         Κατανοεί το μεγαλύτερο ποσοστό του λεκτικού μηνύματος.
·         Κάνει συχνά ερωτήσεις με το «γιατί».
·         Δίνει το όνομα και το επίθετό του.
·         Μιλά για πράγματα που κάνει.

3-4 ετών:
·         Συγκρίνει και ομαδοποιεί αντικείμενα.
·         Περιγράφει τη χρήση ενός αντικειμένου.
·         Δίνει αιτιολογημένες απαντήσεις.
·         Συμμετέχει σε μεγάλες συνομιλίες.
·         Επαναλαμβάνει προτάσεις.
·         Χρησιμοποιεί μελλοντικό χρόνο και κλίνει τα ρήματα.
·         Βάζει δύο γεγονότα σε χρονολογική σειρά.

Γενικότερα, εκτός από τα παραπάνω που ενδέχεται να φανερώνουν κάποια δυσκολία ή διαταραχή σε όποιο παιδί δεν τα έχει κατακτήσει, καλό θα ήταν να πραγματοποιηθεί επίσκεψη σε ειδικό σε περίπτωση που παρατηρούνται δυσκολίες:
·         στην κατανόηση του παιδιού ως προς το λεκτικό μήνυμα
·      στη λεκτική παραγωγή (αποφυγή της, επίμονη χρήση εξωλεκτικής επικοινωνίας, χειρονομιών κ.ά)
·         στη λεκτική έκφραση των αναγκών του παιδιού
·         στη δημιουργία σύνθεσης προτάσεων με τη χρήση των κατάλληλων λέξεων
·         στη διήγηση απλών γεγονότων
·         στο να ξεκινήσουν μία συζήτηση και να τη διατηρήσουν

Επίσης, σε περίπτωση που:
·         δεν έχει εδραιωθεί βλεμματική επαφή
·         το παιδί δεν ανταποκρίνεται όταν ακούει το όνομά του
·   υπάρχει παλινδρόμηση σε προηγούμενα στάδια ανάπτυξης (πχ. μιλούσε και ξαφνικά αδιαφορεί)
·         δεν υπάρχει καμία προσπάθεια για λεκτική επικοινωνία από το παιδί
·         το παιδί δεν επιθυμεί να μαθαίνει μέσω της αλληλεπίδρασης με τους άλλους

Τέλος, αν για οποιοδήποτε λόγο δημιουργείται σύγχυση και απορία στους γονείς, δε θα πρέπει να διστάζουν να επικοινωνήσουν με κάποιον λογοθεραπευτή. Ο ειδικός μπορεί να δώσει συμβουλές και απλές οδηγίες ώστε εκείνοι να βοηθήσουν το παιδί τους κατά τη διαδικασία της ανάπτυξης του λόγου. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η ηλικία των 3 ετών περίπου κρίνεται η κατάλληλη για αξιολόγηση και παρέμβαση από λογοθεραπευτή, αν έχει παρατηρηθεί κάποια δυσκολία που προβληματίζει τους γονείς.
Χριστίνα από Θέματα Λογοθεραπείας


Despinas Studio
Despinas Studio

Είμαστε μια ομάδα bloggers που βοηθάει άλλες bloggers να αλλάξουν το blog και τη ζωή τους προς το καλύτερο. Μάθε περισσότερα για τις συντάκτριές μας εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αν έχεις ένα λεπτό στη διάθεσή σου γράψε μας ένα σχόλιο με τη γνώμη σου!Αν έχεις λιγότερο χρόνο τότε μοιράσου αυτό το άρθρο στα social media, δε θα σου πάρει πάνω από 10 δεπτερόλεπτα!